Elhúznak a komplex szolgáltatást nyújtó raktárcégek

Mit jelent, hogy az ‘ipar 4.0’ elérte a logisztikai cégeket is? Az utóbbi évek trendje, hogy az internet térnyerése mindent átrendez, a raktározási vállalkozások megoldásaitól a kiskereskedelemig.

Hogy ér el hozzánk pár nap alatt Kínából a rendelésünk?

 

Ma már a neten rendelt áru a világ másik feléről akár egy hét alatt eljut hozzánk. A webshopok határokat teljesen elvesztett világa - amely túlzás nélkül robbanást élt át az elmúlt években - hatalmas kihívás elé állítja a kormányokat éppúgy, mint a logisztikai iparágat.

 

Egy biztos, ahhoz, hogy a világméretű versenyben kellően gyorsan és rugalmasan reagáljanak a szállító és raktározó cégek, komplex szolgáltatást kell nyújtaniuk. Amelyik nagyvállalat csak egy-egy irányra koncentrál, az lemarad. Hiszen a megrendelői igényeket csak másokkal együttműködve, oda-visszacsatolásokkal, lassabban tudja teljesíteni.

 

Az ügyfelek időt és pénzt is megtakarítanak, ha ‘csomagban’ kapják meg a raktárkészletükkel kapcsolatos összes szolgáltatást. Ide tartozik a komissiózás (igény szerinti kiválogatás), csomagolás, márkázás, esetleg összeszerelés, az áruk szállítása és a visszáruk kezelése. Mindez azt jelenti, hogy például a vevői panaszok nyomán megjelenő visszárukat kezelő kis cégek lassan teret vesztenek.

 

A raktár a szíve a rendszernek

 

Ha túlzásnak is hangzik, hogy egy szervezet ilyen sok feladatot kezelni tudjon, méghozzá sikeresen és nagy gyorsasággal, mindez nem lehetetlen - a varázsszó az automatizálás. Ennek segítségével össze lehet hangolni a műveletek sorozatát.

 

Egyre nagyobb raktárak jelennek meg, egyre magasabb színvonalon működve. Ezeken belül már az áruk átmozgatása is programozottan, automatizáltan történik. A központi nyilvántartás pedig percre pontos a leghatalmasabb készlet esetén is, köszönhetően az IT háttérnek.

 

Az online bejövő megrendelések egyenesen a raktárba futnak be, majd a komissiótól kezdve a kiszállításig minden önműködően zajlik. A ‘gépek’ közt már kommunikáció zajlik, és emellett az automatizált rendszer elküld minden információt a könyvelési és számlázási rendszernek.

 

Hazai összefogás a piacon maradásért

 

Online shopok elterjedése

 

Mindez az egyik legalapvetőbb titka az olyan cégek sikerének, mint az Alibaba, de ma már a kisebb szervezetek is élnek ezekkel az élvonalbeli logisztikai lehetőségekkel.

 

Hogy Magyarország se maradjon ki a fejlődésből, 2016 óta létezik az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platform, amely összehangolja a szektor szereplőit. Az MTA mellett 40 hazai telephellyel rendelkező vállalkozás, szervezet vesz részt ebben az összefogásban.