2009 júniusi közgyűlés

Szinte percre pontosan két órán át vitázott Debrecen közgyűlése az új tömegközlekedési tarifákról 2009. június 25-i ülésén. A testület legközelebb 2009. július 3-án, pénteken is tanácskozik.
2009. július 1-jétől egységes tarifa- és bérletrendszert alkalmaz a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. Ennek megfelelően a következő jegy- és bérletfajták lesznek a városban. Vonaljegy: 240 Ft (sofőrtől: 300 Ft). Általános kombinált bérlet: 5890 Ft. Arckép nélküli bérlet: 17 670 Ft. Kombinált napijegy: 820 Ft. Kombinált háromnapos jegy: 2190 Ft. Kisgyerekes kombinált bérlet: 2970 Ft. Tanuló–nyugdíjas komb. bérlet: 2980 Ft. A pótdíj a helyszínen 3 ezer Ft, míg például 30 napon túl már 20 ezer Ft. Az új árakban figyelembe vették azt is, hogy július 1-jén emelkedik az áfa és a jövedéki adó, s az állam csökkenti a tevékenységért adandó normatívát. Ezek évente mintegy bruttó 290 millió forint többletkiadást okoznak a DKV-nak.
A város önkormányzatának kéviselő-testülete június 25-én maratoni hosszúságban, csaknem két órán át tárgyalt az előterjesztésről. Varga László, a polgármesteri hivatal főosztályvezetője az ülésen elmondta, hogy évente 831 ezer bérletet váltanak az utazók, s ezek közül például 207 ezer buszbérlet és 298 ezer tanulói–nyugdíjas buszbérlet fogyott, ugyanakkor villamos–troliból 34 ezer teljes áru és 86 ezer tanuló–diák, míg a a kombinált szelvényekből 53 ezret, illetve 153 ezret vettek. Ha ismét lenne például vonalbérlet, az kevesebb bevételt eredményezne a DKV-nak.
Kovács Lászlónétól, a polgármesteri hivatal gazdálkodási főosztályvezetőjétől a képviselők megtudták azt is, hogy az önkormányzat évente több mint 300 millió forinttal támogatja a DKV-t. Az állami támogatás ugyanis az előző évi teljesítménymutató alapján jár, s az önkormányzati támogatás is feltétel. A szocialista Madarasi István sokallotta a tervekben előirányzott, 590 millió forintnyi bevételt, s később azt is megtudakolta, hogy meddig érvényesek a mostani jegyek, s kell-e új bérletet, tokot, fotót készíttetniük, venniük az utasoknak. Párttársa, Varga Zoltán a szolgáltatás 14,6 százalékos, átlagos drágulását sokallotta, mondván, elég lenne feleannyi is. Ehhez csatlakozott az SZDSZ-es Kovács László is, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy amikor tavaly szeptemberben a közgyűlés elfogadta a szolgáltatóváltást, akkor azt is deklarálta, hogy a tarifák legfeljebb az infláció mértékével emelkedhetnek. Megkérdezte azt is, hogy az önkormányzat miért akar rákényszeríteni az emberekre olyan utazási szokásokat, amelyeket nem gyakorolnak, illetve nincs szükségük rá.
Kozlok László (Függetlenek Debrecenért Egyesület) szintúgy annak a véleményének adott hangot, hogy ezután is lehessen venni külön villamos-, troli- és buszbérleteket. Szerinte a szolgáltatásnak és az azért kért pénznek arányban kell lenniük egymással. Papp László (Fidesz) ugyanakkor rámutatott: az önkormányzat négy éve kötelezte el magát a debreceni tömegközlekedés gyors fejlesztése mellett, s immár elmondható, hogy ennek eredményeként 2011-re az minden elemében megújul. Zsiros Zsolt (MSZP) azzal érvelt: a Fidesz becsapja az embereket, hiszen nem tartja ígéretét, melyet a maximum az inflációval azonos tarifaemelésre tett. A szabad demokrata Gadus István is úgy vélekedett: például az Újkertben élők csak busszal tudnak tömegközlekedni, nekik nincs szükségük más bérletre; a politikus örül a buszmegállók korszerűsítésének, de szerinte jobb lett volna előbb az igényeket jobban követő tarifarendszer bevezetése. Szathmári Károly (MSZP) azt indítványozta: a városfejlesztési főosztály szeptember végéig dolgozza ki a csúcsidőszakokra érvényes jegyek, valamint a tömbjegyek és a csoportos–családi jegyek kedvezményes rendszerét (a szavazáskor ezt – a Fidesz-frakcióvezető Papp László javaslatára – úgy fogadta el a többség, hogy október végén záruljon a vizsgálat). Szabó Gyula (Fidesz) arra is figyelmeztetett, hogy az állami támogatások 90 százalékát Budapest kapja, míg a maradék összegen a többi tömegközlekedéses város osztozik.
A fideszes Balázs Ákos, Asbóth Endre és Győri Gyula örömüknek adtak hangot abban a tekintetben, hogy a körzetükben élő tömegközlekedőknek kedvező változásokban lesz részük. Horkay György (KDNP) azonban úgy vélte, hogy elsietett az új tarifarendszer, s jó lett volna, ha alternatívát is tartalmaz az előterjesztés. A politikust az „nem győzi meg, hogy az EU-ban is az egységes tarifarendszer a trend”. A felvetésekre Nagy Attila, a DKV Zrt. vezérigazgatója elmondta: biztosan vannak finomítani valók az előterjesztett menetrend- és tarifarendszeren, s ezekre a változtatásokra nyitott a társaság. A vezérigazgató szerint nem igaz, hogy a 140 új Volvo-busz kevesebb utas szállítására lesz képes, mint az eddigi járművek. Jó hír az is, hogy az értékszelvények nem csak az eddigi árusoktól szerezhetők be, hanem 28 postahivatalban is. A tokok 2010. július 30-ig lesznek használhatók. A tömbjegy gyakorlata Nagy Attila szerint járható, a csúcsidős jegyek ötletét pedig még meg kell vizsgálni.
A tanácskozáson lakossági hozzászólóként szót kapott Lelesz Péter és Molnár Jenő is, akik az ellenzék fenti észrevételeihez csatlakoztak, s például arra is felhívták a figyelmet, hogy fogyasztóvédelmileg kifogásolható, ha választásra kényszerítik a vásárlókat. Szerintük az új buszok beállítása még nem jelent minőségi ugrást, ennél fontosabb a pontosság és a tisztaság, ugyanakkor éjszakai járatokra is szükség van.
A vita végeztével a képviselő-testület többsége elfogadta az új árakat. Áldását adta a grémium arra is, hogy átruházza a polgármesterre a járóbeteg-szakellátási kapacitások átcsoportosítására vonatkozó kérelemhez szükséges egyetértési jog gyakorlását és az egészségügyi szolgáltató többletkapacitás-befogadási pályázataihoz szükséges ellenjegyzési hatáskört. Megszavazták azt is, hogy az önkormányzat közhasznúsági megállapodást kössön az Egészségügyi Járóbeteg Központ Szolgáltató Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társasággal. Ez a társaság vállalja az alábbi közhasznú tevékenységek folyamatos végzését: fogorvosi alapellátást, alapellátáshoz kapcsolódó ügyeleti ellátást, védőnői ellátást, iskola-egészségügyi ellátást, járóbeteg-szakellátást.
A testület legközelebb 2009. július 3-án, pénteken tanácskozik.

Forrás : debrecen.hu

-kt-

Debrecen Online - debon.hu


Szólj hozzá Debrecen fórumán!