A tolerancia és a tudás jegyében

„Nem csak számok" címmel indítják el Debrecenben egy multimédiás tananyagcsomag használatát, melynek célja, hogy a gyerekek megértsék a menekültügy és a migráció kérdéseit, illetve kritikusan, tárgyilagosan tudjanak gondolkodni mindkét témában.
Az oktatási csomag a Nemzetközi Migrációs Szervezet (IOM), az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága (UNHCR), valamint Debrecen Megyei Jogú Város Önkormányzata közreműködésével készült el, s első körben olyan iskolákba szánják, ahol menekült gyerekek nevelésével is foglalkoznak. Ilyen például a Pósa utcai és a Csapókerti Általános Iskola. A cél azonban az, hogy a város minden oktatási intézményével megismertessék a tananyagot, és a csomag használatára ösztönözzék az iskolák vezetőit. Ennek érdekében a Csapókerti Általános Iskolában szakmai bemutatót is tartottak az érdeklődő iskolák képviselőinek.

Szobolits Andrea, az ENSZ Menekültügyi Főbiztossága sajtószóvivője a téma kapcsán a debreceni Régi Városházán 2009. április 28-án tartott sajtótájékoztatón elmondta: távlati cél, hogy minél több helyen bevett tananyaggá váljon ez az oktatási anyag, és nem csak Debrecenben, hanem országszerte is egyre több iskolában építsék be a tantervbe. A sajtószóvivő hozzátette: a multimédiás oktatóanyagot az Európai Unió országaiban a napokban vezették be. Különlegessége, hogy az Európába érkező menekültvándorlással egyetlen oktatási anyag sem foglalkozott még korábban, ráadásul ez a csomag együtt tárgyalja a migráció és a menekültügy kérdéseit. Szobolits Andrea kiemelte: ez eszköz a pedagógusok kezében arra, hogy megfelelően tájékoztassák a gyerekeket a két téma közötti különbségekről, a diákok így az oktatási csomagban lévő információk feldolgozása után kritikusan, előítéletek nélkül tudják majd értékelni a sajtóból érkező híreket, véleményt nyilváníthatnak, valamint a tudás birtokában átérezhetik a kontinensen élő menekült és migráns gyerekek, felnőttek helyzetét, problémáit.

A tanári kézikönyvben kidolgozott oktatói modulok, gyakorlati feladatok találhatók, melyeket különböző korcsoportokon alkalmazhatnak a pedagógusok. A gyerekeknek szöveg nélküli, a menekültek egyes élethelyzeteit bemutató riportfilmekhez kell egyrészt tárgyilagos, objektív kommentárokat írniuk, az osztály egy másik csoportja szubjektívan közelít a témákhoz, míg egy harmadik csoport valamely civil jogvédő szervezet képviseletében ír kísérőszöveget a videóanyaghoz.

Dóra Bálint, a Nemzetközi Migrációs Szervezet regionális programasszisztense szerint a csomag jól használható, és az iskoláktól nem követel semmilyen anyagi ráfordítást. Mint mondta: a csomag lényege, hogy a gyerekek megismerjék a migránsok és menekültek személyes történeteit és olyan természetes jelenségként fogják fel, mely része az életünknek.

Halász D. János, Debrecen város oktatási ügyekért felelős alpolgármester kiemelte: a menekültügyi kérdés az 1990-es évek eleje óta komoly problémákat vet fel, s ezeket eddig megfelelő eszköz híján nem tudták orvosolni. Az új oktatási csomag segítségével azonban a jövő generációi is toleránsabban és tudatosabban kezelhetik a témát. Az alpolgármester szerint az új tananyag révén a megszerzett tudás könnyebben megmaradhat és értékké válhat a későbbiekben. Hozzátette: fontos, hogy a multimédiás eszközt ne csak a befogadóállomásokon, hanem az iskolákban is használják a gyerekek neveléséhez.

(Forrás: debrecen.hu)

Debrecen Online - debon.hu

Szólj hozzá Debrecen fórumán! MCOnet Fórum