Webáruházat nyitna? Ezeket tartsa szem előtt!

A hazai e-kereskedelem példaértékű növekedést ért el az elmúlt években, ennek köszönhetően a közép- és kelet-európai régió egyik legsikeresebb szereplőjévé vált. Megvizsgáltuk, mit jelentenek a statisztikai adatok és hol tartunk másokkal szemben.

Az online szektor hozzávetőlegesen háromszoros sebességgel bővül a teljes kiskereskedelemhez viszonyítva; ma már 6 százalék körüli a részesedése, ami elmarad egyes fejlett e-kereskedelmi régiók teljesítményétől, azonban nem marad el a kontinens harmadik legnagyobb piacának, Franciaországnak a mutatóitól. Hasonló mértékű az online szerepe Kanadában is, amit jelenleg a világ nyolcadik legnagyobb piacaként tartunk számon. Ezek alapján nem állítható, hogy az online szektor részesedése szoros összefüggést mutat a fejlettségi szinttel.

 

Európa online kereskedelme rendkívül fejnehéz, hiszen a három legnagyobb piac lekörözött mindenki mást. Nagy-Britannia, Franciaország és Németország messze maga mögé utasított mindenkit, azonban egyre erősebbek a feltörekvő piacok is. Ma már nem csak a skandináv és Benelux-államok, Spanyolország és Olaszország képesek felzárkózni, hanem a közép- és keleteurópai régió országai is jelentős mértékben bővülnek. Habár egyelőre hatalmasnak tűnik a lemaradás, a lakosság lélekszámához mérten kifejezetten jól teljesítenek a CEE régió piacai.

 

A versengés egyre nagyobb a hazai piacon, aminek következtében egyre többeket foglalkoztat a külföldi piacnyitás gondolata. A külföldi piacokon megszerzett piaci részesedés komoly bevételnövekedéssel kecsegtet. Szakértők szerint a kereskedőket két dolog motiválja elsősorban: a folyamatosan telítődő piacok arra ösztönzik őket, hogy minél előbb vessék meg a lábukat a számukra stratégiai jelentőséggel bíró külpiacokon, másodsorban pedig csökkenteni szeretnék a konkurenciától való függésüket.

 

A hazai piacra kifejezetten jellemző a nagy webáruházak árversenye. Nincs ez másként a szomszédos országokban sem, de a több lábon állás ez esetben is nagyobb biztonságot jelent; a kereskedők így mindig azt a piacot helyezhetik fókuszba, ahol épp magasabb árrésre tehetnek szert.

 

A szakértők azon a véleményen vannak, hogy jó exporttervvel, megfelelő logisztikai szolgáltatásokkal és eredményes marketinggel a hazai e-kereskedők sikeresek lehetnek a közép- és kelet-európai régió országaiban. Ennek ellenére a magyar kereskedők jellemzően a tervezés fázisánál tartanak, egyelőre kevés webáruház volt képes stabil piaci részesedést szerezni a külföldi piacokon. A hazai kereskedők továbbra is Romániát és Szlovákiát tartják a legvonzóbb célpiacnak, de egyre többen érdeklődnek Horvátország és Szlovénia iránt is.

 

A hazai piacvezető webáruházak közül az Extreme Digital törekszik leginkább piaci részesedés megszerzésére a külföldi piacokon; a cég 2010 óta számos országban nyitott webáruházak. Elsőként a cseh edigital.cz és a szlovák edigital.sk webáruház kezdte meg működését, majd további öt országban folytatódott a piacbővítés. A hazai e-kereskedők számára bizonyítékként szolgálhat a fenti példa, hogy megfelelő exporttervvel, logisztikával és marketinggel a terjeszkedés nem lehetetlen.