Gumiabroncs csere után szinte kötelező a futómű beállítása

Általános esetben évi két alkalommal le kell cserélnünk a gumiabroncsokat; ez tavasszal és ősszel történik, amikor a téli gumikat lecseréljük a nyári abroncsra, illetve fordítva. A cseréket követően érdemes ellenőrizni, illetve beállítani a futóművet.

A futómű beállítás rendkívül fontos lehet – halljuk a metaautoszerviz.hu szakembereitől. Sajnos a magyarországi utak minősége nem kifogástalan, így a sok kátyútól, verődéstől és rázkódástól a futóművek a használat során elállítódhatnak. Ilyenkor csak azt vesszük észre, hogy a gépkocsi nem arra megy, amerre mi szeretnénk. Ha ilyen probléma jelentkezik, az esetben szervizbe kell menni, de szerencsére a legtöbb esetben nem hatalmasodik el annyira, hogy azonnal nagyobb gondot okozzon.

 

Gondot jelent viszont a gumiabroncsoknak, hiszen a rossz beállítás miatt az abroncsok egyszerűen „félrekopnak”. Ráadásul az elállítódás magára a futóműre nézve is potenciális veszélyt jelent, ugyanis megnő a meghibásodás esélye. Akár egy gumiharang sérülése is további bonyodalmakhoz vezethet, ami később jelentős anyagi ráfordítással járó meghibásodássá dagadhat.

 

A problémát úgy előzhetjük meg a legkönnyebben, ha a tavaszi gumicserék során teljes futóműbeállítást kérünk. Mivel így egy szolgáltatás alatt elláthatjuk a dolgot, nem csak a gépkocsink állapotról gondoskodunk, hanem még pénzt is tudunk spórolni. A művelet nagyjából 1 órát vesz igénybe és néhány ezer forintba kerül.

 

Érdemes végiggondolni, meg akarjuk-e spórolni ezt a néhány ezer forintot. Egy garnitúra közepes árkategóriájú gumi ennek az összegnek nagyjából a tízszerese. Gondoljuk végig hogy megkockáztatjuk-e a félrekoptatásukat vagy inkább kifizetjük a futómű beállítás költségét és használjuk biztonsággal a képkocsit.

 

A futómű állítás nem luxus

Akkor is érdemes évente elvégeztetni, ha nem érezzük az oldalra irányuló kanyarodást. A futómű elállítódása igen alattomos jelenség, már csak akkor szerzünk róla tudomást, ha súlyos mértékben el van tájolódva. Ezt egyáltalán nem érdemes megvárni, hiszen ilyenkor már a gumikopás olyan szintű, hogy a garnitúra használhatósága akár éveket is veszített.

 

Különösképpen fel kell hívnunk azoknak az autósoknak a figyelmét a futómű beállítás fontosságára, akik négy évszakos gumit használnak. Ők azok, akiknek a futóművét a legritkábban látja szakember, így a sok kátyútól és rázkódástól előbb vagy utóbb problémák jelentkezhetnek.

 

Ma már a futóművek beállítása professzionális infrás eszközökkel történik. A modern technikának köszönhetően gyakorlatilag kiküszöbölhető az emberi hiba; minden egyes esetben megfelelő lesz a beállítás. A számítógépes diagnosztika mutatja, hogy a gyári beállításokhoz viszonyítva eltér-e az aktuális állapot, illetve milyen irányú korrekcióra lehet szükség.

 

Összegzésképpen elmondható, hogy a futómű beállítást évente legalább egyszer el kell végeztetni, lehetőleg a tavaszi vagy az őszi kerékcserék során. A rosszul beállított futómű az abroncsok félrekopásához vezet, ilyen módon az anyagi kár elkerülése érdekében oda kell figyelnünk a fűtőmű állapotára. Nem szabad elfelejtenünk azonban, hogy az évenkénti ellenőrzés és beállítás önmagában nem elég, ha nem gondoskodunk a kerekek megfelelő pumpálásáról. A gyári ajánlásokat általában a tanksapka fedelén vagy a sofőr felőli ajtó peremén találjuk.

 

Ha rendszeresen gondoskodunk a megfelelő nyomásról az első és hátsó kerekekben, az esetben elkerülhetjük a futómű elállítódását, valamint mérsékelhetjük a fogyasztást, ami a mai benzinárak mellett egyáltalán nem elhanyagolható szempont.