Ezért kopog a kormánymű: 7 dolog, amit tudnod kell, a kormánymű hibákról
Mint tudjuk, egy autónk számtalan dolog tönkremehet és modelltől függően egész vaskos összegeket is ki kell fizetnünk az autószerelőnknek, ha szeretnénk újra működésre bírni járművünket. A legfontosabb elemei az autónak a motor, a fékrendszer és talán maga a kormánymű. A kormánymű hiba akár komoly baleseteket is okozhat, ha például télen, a csúszós úton nem működik tökéletesen a rendszer.
Az ilyen balesetek elkerülése érdekében, érdemes évente nagy szervizre elvinni gépjárművünket és kellő figyelmet szentelni a kormányműre is. Bár köztudott, hogy a kormánymű hiba előtt, több előjel is utalhat arra, hogy valami nincs rendben a rendszerrel. Ezen előjelekre figyelve pedig komoly összegektől és súlyos balesetektől is megóvhatjuk magunkat. Ezért fontos, hogy időben felismerjük a kormánymű hibákat és azonnal autószerelőhöz vigyük a kocsit, ha például a kormánymű kopog.
7 előjel, amelyet nagy valószínűséggel kormánymű hiba okoz:
1.) Ha a kormánymű kopog, recseg vagy más zajt kelt, akkor valószínűleg kormánymű hiba áll a furcsa hangok mögött. Figyeljünk mindig rá, hogy kormányzás közben vagy álló helyzetben, a kormánykereket tekerve milyen hangok hallatszódnak a motorháztető alól. Ha úgy érezzük, hogy zajos a szervoszivattyú és a kormánykerék 45-90 fokonként megszorul, érdemes minél előbb bevinni az autót a legközelebbi autószervizbe. Ez az előjel ugyanis nagy valószínűséggel kormánymű hibát jelez elő. Valószínűleg a kormányoszlopot a kormánymű orsótengellyel összekötő kardáncsukló ment tönkre.
2.) Az is kormánymű hibára utaló előjel, ha alapjáraton nem érezzük a szervohatást, csak emelt fordulatszám mellett. Ezt a hibát egy elszakadt szíj okozhatja, de előfordulhat, hogy a futómű valamilyen sérülése áll a dolog mögött. Ebben az esetben, ellenőrizzük, az olajszintet. Amennyiben ez megfelelő, akkor valószínűleg a szervoszivattyú kopása áll a problémák hátterében.
3.) Szintén zajt okozha az olaj habzik a szervotartályban. Ezt is okozhatja az elszakadt szíj, de jellemzőbb, hogy valamilyen kopott alkatrésznek a forgácsa keverte fel az olajat. Ebben az esetben az olaj is elszíneződik a forgács miatt. A kopás akkor is káros hatást fejt ki, ha az nem a szervoszivattyúból ered. Ezért mindenképpen vizsgáltassuk át a kormányművet, ha habos, zajos és elszíneződött az olaj.
4.) Az egyik legveszélyesebb hibajelenség, amikor vezetés közben labilissá válik a kormány irányíthatósága. Általában ilyenkor álló helyzetben, a kormány jobbra-ballra mozgatása túl könnyedén történik. Ez már egy balesetveszélyes jelenség, ezért okvetlenül és azonnal forduljunk a megfelelő autó szervizhez, hiszen nagy valószínűséggel a szervokormánymű orsótengelyén elhelyezkedő vezérlő hibásodott meg.
5.) Ha azt tapasztaljuk, hogy a kormánykerék legszélső állásaiban sivító hangot hallunk és megcsúszik a kormány, akkor valószínűleg a szervószivattyút meghajtó ékszíj kopott el és lazult meg.
6.) Veszélyes előjele lehet egy kormánymű hibának, ha a kormánymű beremeg irányításkor. Ezt akár egy törött vagy sérült hidraulika cső okozza. Előfordul azonban, hogy a szervorendszer levegős vagy, hogy a szervoszivattyú kopott meg. Ugyanis ezek is hasonló tüneteket produkálnak.
7.) Ha kopog a kormánymű, például macskaköves úton, akkor is valószínűsíthetünk kormánymű hibát, ezért érdemes átvizsgáltatni a kocsit.
Amennyiben hosszabb utazásra indulunk, mindig vigyük szervizbe előtte a járművünket, hogy az esetleges kormánymű hibák ne okozhassanak problémát és balesetet az utakon.