Online boltot nyitnál? Ennyibe fog kerülni!

Az e-kereskedelem egyike korunk sikeres gazdasági szegmenseinek; Magyarországon az online piac mintegy 15-20 százalékos növekedésre képes minden évben, ami kiváló környezetet teremt az újonnan belépő szereplők számára is. Nem meglepő, hogy egyre többen érdeklődnek a webáruháznyitás lehetőségei iránt. Összegyűjtöttük, milyen induló és működési költséggel kell számolnia annak, aki saját online boltot nyitna.

Természetesen számítanunk kell olyan költségekre, amelyekre minden vállalkozás esetében; a könyvelői és jogi támogatás díja mellett természetesen a banki és pénzforgalmi költségeket is számba kell venni.
 
Szükségünk lesz egy webáruházra is, amely magát az online felületünket biztosítja. Többféle megoldást választhatunk. A megkérdezett marketingszakértő a kezdő vállalkozóknak rendszerint a bérelhető szolgáltatásokat szokta javasolni, hiszen ezek esetében nincs szükség jelentős fejlesztési költségre; ha esetleg az első hónapokban kiderül, az online kereskedelem mégsem a mi világálunk, nem kell komolyabb veszteséget elkönyvelnünk.
 
Szintén költséghatékony megoldás a telepíthető rendszerek alkalmazása, mint a WordPress-WooCommerce, a PrestaShop vagy a Magento. Sok más rendszert is találhatunk, ezek jellemzően ingyenesen használhatók, de a jobb sablonokért és bővítményekért gyakran fizetnünk kell. Ennél a megoldásnál rendszerint szükség van fejlesztői támogatásra is, különösen abban az esetben, ha egyedi igényeink is felmerülnek.
 
Ha úgy ítéljük meg, számunkra csakis az egyedi fejlesztés jelenti a megoldást, hiszen nem vagyunk hajlandók kompromisszumokat kötni, egyébként is nagyban játszunk, abban az esetben 500 ezer feletti fejlesztési díjjal érdemes kalkulálnunk. Érdemes számolni azzal is, hogy a kisebb-nagyobb fejlesztések a jövőben is pénzbe fognak kerülni, de havidíjra ez esetben nem lesz szükség – a tárhely és a domain költségén túl.
 
Nagyon fontos, hogy reálisan mérjük fel a marketingköltségeket. Ezek határozzák meg, hogy képesek leszünk-e nyereségesen kereskedni. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a különböző forgalmi forrásokat egyenként is kövessük. Kiváló támogatást nyújt ehhez a Google Analytics, ami bárki számára ingyenesen használható analitikai alkalmazás.
 
Tartsuk szem előtt, hogy a vásárlói életút sok esetben különböző forgalmi forrásokból tevődik össze, éppen ezért érdemes tisztában lennünk azzal, melyik csatorna ténylegesen mekkora értéket képvisel számunkra. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy egyes forgalmi forrásaink elérése egymástól is függ; a fizetett Google hirdetésekkel bizonyos mértékig az ingyenes forgalmunkat csökkentjük, mégis szükségünk van rájuk. A kampánytervezésnél éppen ezért rendkívül fontos az adatalapú gondolkodás.
 
Számba kell vennünk a logisztikai és raktározási költségeket is. Ma már sokféle megoldás áll rendelkezésre éppen ezért alapos mérlegelésre van szükség. Mindenképpen fontos látni azt is, hogy a kiszállítás költsége teljes egészében ráterhelhető a vásárlóra, ám sok esetben ezzel versenyhátrány keletkezik a nagy webáruházakkal szemben.
 
Amennyiben az eMAG, az Extreme Digital és a többi piacvezető konkurensévé szeretnénk válni, törekedjünk arra, hogy a költéseink és a bevételeink felett minél nagyobb kontrollt tartsunk, hiszen így biztosítható, hogy az árrésből a költségek ellenére is profitunk származik.
 
 
J.M